✍️ دو نفر مُضْطَر (گرفتار) به مسجد (خانه خدا) آمدند. در درب مسجد خدا گفت: بایستید! برای چه به خانه‌ی من آمده‌اید؟ گفتند: گم کرده‌ای بنام خدا داریم، برای امان و کمک نزدش به پناه آمده‌ایم. 
💠 خدای فرمود: هر گم کرده‌ای مشخصاتی دارد، باید مشخصات گم کرده‌ی خود دقیق بگویید تا به گم کرده‌ی خویش برسید.
⬅️ خدای متعال رو به نفر اول کرد و گفت: بگو ببینم خدایی که تو گم کرده‌ای چه مشخصاتی دارد؟ مرد گفت: خدای من پاک از هر عیب و نقص است، عادل بوده و بر بنده‌ی خویش ستم نمی‌کند و این بنده است که بر خود ستم می‌کند. او مهربان، علیم، حکیم، تواناست و هر لحظه از حال آفریدگانِ خود باخبر است. خدای فرمود: به خانه‌ی من خوش آمدی‌! من گم کرده‌ی تو هستم به خانه من داخل شو تا سخن تو گوش کنم و راه درست را نشانت دهم.
💢 خدای به دومی روی کرد و گفت: اما تو! خدایی که تو گم کرده‌ای، از حال فقرا بی‌خبر است و ظالمان را کاری ندارد و فقرا را می‌آزارد و دعای بندگان گوش نمی‌دهد و بین بندگانش فرق می‌گذارد... درست است؟ بنده دوم شرم کرد و سر به زیر انداخت.
🔥 خدای فرمود: آن خدای که تو گم کرده‌ای من نیستم، برو و آن خدای خود را بگرد و پیدا کن و حاجت خود به او بگو.

✨📖✨ و ذلِکُمْ ظَنُّکُمُ الَّذی ظَنَنْتُمْ بِرَبِّکُمْ أَرْداکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ مِنَ الْخاسِرینَ (23 - فصلت)
⚡️ و همین گمان باطل شما درباره‌ی خدا بود که موجب (معصیت و هلاکت) شما گردید و امروز همه از زیان‌کاران شدید.

💫✨و چه زیبا نبی مکرم اسلام (ص) فرمود: که خدا به گمانِ بندگان خود نزدیک است و همیشه به گمانی که به او دارند جواب‌شان را می‌دهد.✨💫

 ✨📖✨ الظّانّینِ باالله ظَنَّ السّوء (6 - فتح)
⚡️ مردان و زنان منافق و مشرک، به خدا گمان بد می‌برند.

💎 امام محمدباقر (ع) می‌فرمایند:
💫 و اللهُ الَّذی لااِله الاّ هُوَ لایَحسُنُ ظَنُّ عَبدٍ مؤمنٍ بِاللهِ اِلاّ کانَ اللهُ عِندَ ظَنِّ عَبدِهِ المؤمِنِ.
🔻🔺 سوگند به «الله» که خدایی جز او نیست، هر بنده‌ی مؤمنی که نسبت به خدا گمانش نیکو باشد، خداوند با همان گمانِ او با وی رفتار (نیکو) خواهد داشت.